За комунальні борги можна відключати, штрафувати та конфісковувати майно
30 грудня 2023 р. набула чинності Постанова Кабміну №1405 про скасування мораторію на борги.
- відключати споживачів від світла, води, газу й т. ін.;
- нараховувати пеню та штрафи у разі несвоєчасної/неповної сплати рахунків;
- стягувати борги у судовому порядку;
- подавати на примусове виконання рішення суду з приводу заборгованості (вилучення безготівки, арешт і розпродаж рухомого та нерухомого майна боржника, заборона на виїзд з країни).
Для кого мораторій залишили в силі?
Заборона на припинення надання житлово-комунальних послуг, нарахування штрафних санкцій та пені, а також на стягнення заборгованості населення за житлово-комунальні послуги залишилась для:- жителів окупованих територій та зон бойових дій, визначених переліком Міністерства з питань реінтеграції;
- соціально-незахищених верств населення та осіб, що перебувають під опікою держави (інваліди, багатодітні сім’ї, малозабезпечені люди).
Чи в праві компанія надавач послуг відключити вас за борги і яка сума боргу вважається критично?
У разі несплати/недоплати тарифів компанії мають право або повністю відключити вас від послуги або частково обмежити/призупинити надання послуги. Сума боргу вважається критичною, якщо перевищує встановлені норми і порядки оплати, визначені угодою між споживачем і постачальником.Яким чином компанія надавач послуг має попередити абонента про відключення?
Постачальник повинен завчасно попередити абонента про припинення надання послуг: письмово (поштою) або іншими доступними засобами комунікації (електронний лист, смс). Також постачальник повинен надати споживачу можливість добровільної сплати заборгованості.Нюанси припинення надання послуги: за участі користувача/без участі користувача
У випадку відсутності реакції або відмови від погашення боргу, постачальник може припинити надання послуг шляхом фактичного перекриття вентилів, відімкнення дротів й т.і. – на своїй інфраструктурі. Фізична присутність користувача при цьому не є обов’язковою.Що робити якщо ви не живете у своїй домівці, а рахунки за комуналку надходять?
Не користуєтесь житловим помешканням понад 30 днів – повідомте про це постачальника ЖКП та узгодьте подальші дії. Вашу нерухомість відключать від послуг (опломбують доступ) та припинять виставляти рахунки за тепло-, газо-, електро- та водопостачання (якщо немає лічильника), гарячу воду тощо.Що робити переселенцям та біженцям?
Внутрішньо-переміщені особи (ВПО) мають звернутись до соціальних служб за місцем реєстрації. Для тих же, хто перебуває за кордоном також передбачена можливість оформити відповідну заяву – напишіть, сфотографуйте, підпишіть електронним цифровим підписом за допомогою «Дія» та відправити на електронну адресу надавача житло-комунальних послуг.Алгоритм дій та підтримка адвоката
У разі виникнення проблем з відключенням послуг чи стягненням боргів за комуналку радимо скористатись правовою допомогою адвоката, який надасть консультацію щодо врегулювання комунальних питань, допоможе розібратися в ситуації та захистить ваші права.- детально проконсультує щодо законодавства в цій галузі – ви будете обізнані у всіх регламентах щодо надання комунальних послуг;
- роз’яснить, що і як робити – ви отримаєте алгоритм конкретних дій;
- допоможе скласти або отримати документи – звернення до надавача послуг, заяву про факти їх відсутності або неналежну якість, акти-претензії, деталізовані розрахунки нарахувань;
- підготує скарги до контролюючих органів, проведе досудове врегулювання спору;
- підготує позовну заяву для судового захисту, представить інтереси під час розгляду справи у суді.