background photo
ACTUM

ПУБЛІКАЦІЇ

За комунальні борги можна відключати, штрафувати та конфісковувати майно

30 грудня 2023 р. набула чинності Постанова Кабміну №1405 про скасування мораторію на борги.

Комунальникам повернули право:

- відключати споживачів від світла, води, газу й т. ін.;

- нараховувати пеню та штрафи у разі несвоєчасної/неповної сплати рахунків;

- стягувати борги у судовому порядку;

- подавати на примусове виконання рішення суду з приводу заборгованості (вилучення безготівки, арешт і розпродаж рухомого та нерухомого майна боржника, заборона на виїзд з країни).



Розглянемо, як це вплине на різні групи населення та як можна вирішити цю проблему.



Для кого мораторій залишили в силі?

Заборона на припинення надання житлово-комунальних послуг, нарахування штрафних санкцій та пені, а також на стягнення заборгованості населення за житлово-комунальні послуги залишилась для:

- жителів окупованих територій та зон бойових дій, визначених переліком Міністерства з питань реінтеграції;

- соціально-незахищених верств населення та осіб, що перебувають під опікою держави (інваліди, багатодітні сім’ї, малозабезпечені люди).



Також мораторій на відключення від послуг ЖКГ залишається для людей, чиї домівки було пошкоджено під час бойових дій, однак власник такого майна має належним чином проінформувати про це постачальників послуг.



Чи в праві компанія надавач послуг відключити вас за борги і яка сума боргу вважається критично?

У разі несплати/недоплати тарифів компанії мають право або повністю відключити вас від послуги або частково обмежити/призупинити надання послуги. Сума боргу вважається критичною, якщо перевищує встановлені норми і порядки оплати, визначені угодою між споживачем і постачальником.



Зауважимо, що скасування мораторію стосується як населення, так і бізнесу, промисловості тощо.



Яким чином компанія надавач послуг має попередити абонента про відключення?

Постачальник повинен завчасно попередити абонента про припинення надання послуг: письмово (поштою) або іншими доступними засобами комунікації (електронний лист, смс). Також постачальник повинен надати споживачу можливість добровільної сплати заборгованості.



Наприклад, у разі боргу за електрику компанія-постачальник має надати споживачеві десять днів для сплатити нарахованої суми. Після чого, ще за п’ять днів, компанія має повідомити споживача про фактичне відключення світла.



Іншим словами, зненацька, раптово – відключати від ЖКП ніхто не має права: у вас буде 15 робочих днів для втручання у ситуацію і владнання фінансових претензій.



Нюанси припинення надання послуги: за участі користувача/без участі користувача

У випадку відсутності реакції або відмови від погашення боргу, постачальник може припинити надання послуг шляхом фактичного перекриття вентилів, відімкнення дротів й т.і. – на своїй інфраструктурі. Фізична присутність користувача при цьому не є обов’язковою.



У разі коли обмеження/відімкнення послуги технічно неможливо виконати без присутності користувача – надавач послуг має звернутись до суду.

Що робити якщо ви не живете у своїй домівці, а рахунки за комуналку надходять?

Не користуєтесь житловим помешканням понад 30 днів – повідомте про це постачальника ЖКП та узгодьте подальші дії. Вашу нерухомість відключать від послуг (опломбують доступ) та припинять виставляти рахунки за тепло-, газо-, електро- та водопостачання (якщо немає лічильника), гарячу воду тощо.



Для цього потрібно у паперовій або електронній формі звернутись до постачальника, надавши докази, що ви не проживаєте за конкретною адресою. Документами, що можуть підтвердити це є - довідки про реєстрацію або з місця роботи (служби), навчання, лікування, відбування покарання.



Що робити переселенцям та біженцям?

Внутрішньо-переміщені особи (ВПО) мають звернутись до соціальних служб за місцем реєстрації. Для тих же, хто перебуває за кордоном також передбачена можливість оформити відповідну заяву – напишіть, сфотографуйте, підпишіть електронним цифровим підписом за допомогою «Дія» та відправити на електронну адресу надавача житло-комунальних послуг.



Алгоритм дій та підтримка адвоката

У разі виникнення проблем з відключенням послуг чи стягненням боргів за комуналку радимо скористатись правовою допомогою адвоката, який надасть консультацію щодо врегулювання комунальних питань, допоможе розібратися в ситуації та захистить ваші права.



Зокрема:

- детально проконсультує щодо законодавства в цій галузі – ви будете обізнані у всіх регламентах щодо надання комунальних послуг;

- роз’яснить, що і як робити – ви отримаєте алгоритм конкретних дій;

- допоможе скласти або отримати документи – звернення до надавача послуг, заяву про факти їх відсутності або неналежну якість, акти-претензії, деталізовані розрахунки нарахувань;

- підготує скарги до контролюючих органів, проведе досудове врегулювання спору;

- підготує позовну заяву для судового захисту, представить інтереси під час розгляду справи у суді.



Своєчасно зреагувати на попередження про відключення та віднайти шляхи для вирішення конфлікту з постачальником – єдиний спосіб уникнути неприємностей та зберегти доступ до житлово-комунальних послуг.



Якщо вам потрібна більш детальна фахова консультація з питань недопущення незаконного неправомірного стягнення боргів (відключення), ініційованого надавачами житлово-комунальних послуг та інших питань щодо надання комунальних послуг – можете залишити запит на нашому сайті або зателефонувати: +380504645855, +0970739301
photo thems