background photo
ACTUM

ПУБЛІКАЦІЇ

Незаконне затримання ТЦК (СП)

Представники ТЦК не мають повноважень затримувати громадян, зокрема військовозобов’язаних. Затримання осіб, як захід забезпечення провадження у справах за КУпАП, входить до компетенції Національної поліції та інших органів й у випадках, визначених у ст. 262 КУпАП. До цього переліку центри комплектування не віднесено. Про це наголошують юристи, які практикують у військовій сфері. Проте, під егідою виконання оборонної задачі - укомплектування війська, коїться зухвале безчинство.

Давайте з’ясуємо, які дії військкоматів будуть вважатися вчинені в межах правового поля, а які ні, що можна вважати незаконним затриманням ТЦК, так званою серед народу «бусифікацією» та, як можна себе захистити пересічному громадянину.

 

Законні підстави для затримання працівниками ТЦК

 

Мобілізаційний закон, який у травні 2024 року оновлено, чітко визначає обсяг прав та обов’язків учасників мобілізаційного процесу.

 

Серед інших, виключно окресленими є і повноваження працівників ТЦК.

 

Так, посадовці ТЦК, до прикладу, після 18 числа у травні 2024 правомочні зупиняти чоловіків та перевіряти документи військового обліку. Це все, що вони можуть робити самостійно, але не в усіх випадках.

 

Спиняти авто транспорт мають право поліціанти і тільки після того, як вони представилися, повідомили причину зупинки, а вже тоді представники віськкомату можуть приступити до виконання своїх повноважень.

 

Зауважуємо, що вилучати документи ТЦК не має право у громадян.

 

Крім того, від тепер військкомати можуть користуватися даними ЕДР «Оберіг», де відображається інфо про стан виконання приписів мобілізаційного та оборонного законодавства, зокрема, про оновлення даних особою військовозобов’язаного, проходження медогляду, явку за повісткою, накладені адмін стягнення за 210-210-1 КУпАП, вчинення кримінального правопорушення, відмітку про оголошення у розшук та інше.

 

Якщо працівники центру комплектування виявляють порушення вимог законодавства, то вони повинні сповістити Нацпол і лише за участі останніх можливе затримання особи порушника з доставленням до ТЦК та СП, подальші дії в залежності від ситуації та характеру виявлених порушень, зокрема, складання протоколу про адмін правопорушення з питань мобілізації.

 

Сам же процес затримання має визначену КУпАП процедуру, а саме: складення на вимогу особи протоколу, забезпечення права особи на правничу допомогу, зокрема безкоштовну, тощо.

 

Коли затримання ТЦК вважається незаконним

 

Як вже пояснили, фактично всі дії працівників ТЦК та СП щодо «бусифікації», застосування сили та примусу по відношенню до людей під час мобілізації, а отже незаконного затримання ТЦК, вважаються вчиненими - поза законом.

 

Чоловіка не можуть затримати за порушення правил мобілізації, якщо він має правові підстави для отримання відстрочки та має намір реалізувати своє право.

 

Змоделюємо ситуацію, при якій чоловіка незаконно затримали ТЦК і відвезли проходити ВЛК, а він, наприклад, має право на відстрочку від мобілізації або має на руках рішення комісії про відмову у наданні відстрочки, з яким не погоджується. Виникає питання: як краще діяти у таких ситуаціях?

 

Розповідаємо:

 

У разі подання заяви про надання відстрочки (постанова 560, п. 63) з моменту її подачі ніхто не має права направляти особу на ВЛК до розгляду порушеного питання та прийняття рішення комісією.

 

У випадку, якщо особа не згодна з прийнятим комісією ВЛК рішенням вона його може оскаржити до ланки вище по вертикалі (область, центральний ВЛК) та повинна про це заявити працівникам центру комплектування, які зобов’язані виконати таку обґрунтовану вимогу та направити до ВЛК вищого рівня.

 

Дії при незаконному затриманні ТЦК

 

У випадку незаконного затримання співробітниками ТЦК та, наприклад, отримання від них пропозиції «добровільно-примусово» прослідувати за ними для «дружньої» бесіди та з’ясування всіх питань до приміщення центру комплектування - фіксуйте, по можливості, всі дії та розмови за допомогою технічних засобів. Також можна з’ясувати чи включені боді-камери у представників військкомату та поліції.

 

Якщо особу незаконно затримали співробітники ТЦК, то вона має право вимагати складання адмін протоколу. Це один із важливих процедурних моментів, який допоможе будувати лінію захисту. У цей момент, на практиці, допускається багато помилок, що дають підстави для їх подальшого оскарження, в тому числі і до суду.

 

При спробі затримання представниками ТЦК та СП не буде зайвим нагадати посадовцям зміст 17 статті Конституції України щодо неможливості використання сил ЗСУ чи інших військових формувань для обмеження прав і свобод громадян.

 

Вимагайте надати вам можливість скористатися професійною допомогою правознавця. Як наголошувалось, захисник може бути наданий і безкоштовний.

 

Куди звертатися за допомогою у разі незаконного затримання співробітниками ТЦК та СП

 

Якщо ж попри всі застереження, поради та самостійні спроби захиститися вас все ж таки незаконно затримали ТЦК замовляйте консультацію чи правову допомогу на місце затримання.

 

Консультація адвоката щодо незаконного затримання ТЦК може убезпечити від безпідставного з боку ТЦК затримання, завчасного реагування на протиправні дії та рішення посадовців та, навіть стягнення матеріальної та моральної шкоди.

 

Захист при незаконному затриманні ТЦК адвокатами Актум може включати прибуття на місце затримання, аналіз ситуації та документації, комунікація з представниками військкомату та правоохоронцями, підготовка та направлення відповідних звернень, скарг, заяв, подання позову до суду, підготовка різних процесуальних документів в залежності від обставин конкретної справи.


Адвокатське об'єднання "Актум" - дія задля результату.

photo thems